Ένας ευρωπαϊκός δορυφόρος που χαρτογραφούσε το βαρυτικό πεδίο της Γης με εξαιρετική λεπτομέρεια, θα τραβηχτεί πίσω στη Γη, αφού εκραγεί στο διάστημα για την καταστροφή του, κάποια στιγμή μέσα στις επόμενες ημέρες.
Το πού και το πότε θα συντριβεί δεν το γνωρίζει κανείς.
Θα μπορούσε να είναι σχεδόν οπουδήποτε στον πλανήτη. Περίπου 25 έως 45 τμήματα του ενός τόνου, διαστημικό σκάφος, αναμένονται ότι θα επιβιώσουν καθ’ όλη την διαδρομή προς την επιφάνεια, με το μεγαλύτερο ενδεχομένως να ζυγίζει 90 κιλά.
Περίπου 100 τόνοι υπολειμμάτων θα πέσουν από τον ουρανό, μόνο αυτό το έτος. Υπάρχουν, ωστόσο, άγνωστες περιπτώσεις κατά τις οποίες κάποιος έχει τραυματιστεί από τα διαστημικά απόβλητα.
«Είναι μάλλον δύσκολο να προβλέψουμε το πού θα επανέλθει και θα προσγειωθεί το διαστημόπλοιο» δήλωσε ο Rune Floberghagen, διευθυντής της αποστολής για το βαρυτικό πεδίο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος.
«Συγκεκριμένα η καλύτερη πρόβλεψη των μηχανικών μας είναι για μια επανείσοδο την Κυριακή, με μία μικρή πιθανότητα να αργήσει μέχρι το πρωί της Δευτέρας».
Ο συγκεκριμένος δορυφόρος ξέμεινε από καύσιμα τον περασμένο μήνα και πέφτει προς την γη με περίπου 4 χιλιόμετρα την ημέρα. Την Τετάρτη, ήταν ακόμη 180 χιλιόμετρα μακριά, δεδομένου ότι περίβαλλε κυκλικά τη Γη μία φορά κάθε 88 λεπτά.
Πριν από δύο χρόνια, η NASA έθεσε εκτός λειτουργίας τον δορυφόρο με το όνομα “Upper Atmosphere Research Satellite”, μετά από απρόσμενες ανατροπές βγήκε εκτός ελέγχου, με αποτέλεσμα άνθρωποι σε όλο τον κόσμο να ανησυχήσουν μέχρις ότου προσγειώθηκε ακίνδυνα στον Ειρηνικό Ωκεανό.
Αργότερα, το ίδιο έτος, το ρωσικό διαστημόπλοιο Phobos-Grunt τέθηκε σε τροχιά, αλλά στη συνέχεια παρουσίασε βλάβη. Αντί να κατευθυνθεί προς τον Άρη, έπαψε να ανταποκρίνεται και επέστρεψε στη Γη δύο μήνες αργότερα και πάλι προσγειώθηκε στον Ειρηνικό χωρίς επεισόδια.
Οι πιθανότητες ότι ένα μεγάλο κομμάτι του δορυφόρου ή οποιουδήποτε άλλου διαστημικού απόβλητου θα τραυματίσει κάποιον είναι μικρές, αλλά όχι μηδενικές. Ο Δρ Floberghagen δήλωσε ότι τα μπάζα θα θέσουν σε κίνδυνο περίπου 15 έως 20 τετραγωνικά μέτρα γήινης επιφάνειας. "Αν συγκρίνει κανείς τον αριθμό αυτό με την επιφάνεια του πλανήτη μας, είναι ένας πολύ μικρός αριθμός» είπε.
«Με την δεξαμενή καυσίμων άδεια, είναι πλέον καθοδηγούμενο από τη βαρύτητα και την τριβή του αέρα. Είναι σχεδόν σαν να πετάει ένα αεροπλάνο χωρίς κινητήρα, με το ανώτερο στρώμα της ατμόσφαιρας παρέχοντας αεροδυναμική σταθεροποίηση» είπε ο Δρ Floberghagen.
Καθώς κατεβαίνει προς το παχύτερο στρώμα αέρα, η ατμοσφαιρική έλξη θα αυξηθεί σημαντικά και η πτώση του αναμένεται να επιταχυνθεί για την τελική βουτιά κάποια στιγμή μεταξύ του Σαββάτου και της Δευτέρας.
Μια μέρα πριν από την επανείσοδο, οι διαχειριστές της αποστολής θα είναι σε θέση να περιορίσουν την ώρα της συντριβής εντός τριών τροχιών, είπε ο Δρ Floberghagen. Τα μηχανήματα συνεχίζουν να λειτουργούν, παρέχοντας τους επιστήμονες λεπτομερή στοιχεία σχετικά με την τελική κατάδυση του.
Το 2008, ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών εξέδωσε κατευθυντήριες οδηγίες για τη μείωση των κινδύνων που προκαλούνται από διαστημικά απόβλητα. Τότε, όμως, το διαστημόπλοιο είχε ήδη σχεδιαστεί, αλλά μια μελλοντική αποστολή, όπως αυτή θα μπορούσε να έχει επιπλέον προωθητήρες για ένα ασφαλέστερο τέλος.
iefimerida
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου